Com
s’ha concebut la imatge d’imatge de l’infant? En l’actualitat com es veu? Quina
relació s’estableix entre la socialització primària (família) i l’infant? I
entre l’infant i la societat?
Començaré
amb la concepció que es té i que s’ha tingut de l’infant ho anat evolucionant
amb el pas del temps. Si en el segle
XV-XVIII, es considerava com adult,
motiu pel qual es considerava que els nens i nens devien realitzar les mateixes
funcions que aquestos (adults).
Mentre
que en el segle XVIII-XX és produí un canvi d’actitud respecte a la
concepció dels infants, perquè s’incorporà el tema de l’educació. Per això,
podem dir que era considerat com a fill-alumne
ja no com a adult.
És
en segle XX quan l’infant ja és
considerat com a subjecte social: el
qual gaudeix de drets i necessitats (com l’habitatge, higiene, desig
d’aprendre, la seguretat, la confiança, estimar, seguretat emocional i sobretot
l’autonomia.
Jo jugo, tu em mires, jo aprenc tu m'alegres. |
En
llibres com Loczy escoltar els infants i
Altimir : Com escoltar els infants es tracta aquest últim terme. Són en
aquestos a on he après que els infants necessiten límits. Segurament us
preguntareu: A què t’estàs referint? Doncs, estic fent referint, a que ni una
escassa ni un excés d’autonomia són beneficiosos per als nens. Sinó que ha de
poder gaudir però amb limitacions.
Per lo que haureu pogut adonar, l’infant és un ser ple
d’emocions, de ganes d’aprendre.
És en aquest punt a on la família s’encarrega de la part
més socioemocional del nen o de la nena. Si més no, és necessari saber escoltar els infants.
Ja que d’aquesta manera podem saber el que necessiten, fer-los
sentir inclosos dins la societat i dins la família, per ser feliços, per
jugar... En resum, són múltiples les raons per les quals necessitem
fer-ho. D’aquesta manera, pensem en ell o en ella i li produïm una major
satisfacció.