miércoles, 12 de octubre de 2011

Primera setmana

En la primera setmana de classe, hem estat parlant sobre un tema que és  molt important en l'educació: la finalitat de l'educació anterior i l'actual. Tal i com veureu a continuació és molt diferent l'una de l'altra. Després vos mencionaré dos preguntes que tenen una resposta ben senzilla.

Començaré per explicar quina és la funció de l'educació anterior: bé, la seva funció és coneix amb el nom de "copiar-aprendre", que vull dir amb això?. Doncs, que l'escola anterior tractava d'ensenyar als alumnes els coneixements bàsics, aquest tipus de coneixement és coneix amb el nom d'INSTRUIR.
Molt diferent del que succeeix en l'actualitat o que tindria que succeir i que és la següent: formar persones. Creure en la seva capacitat d'avanç, de millora, de curiositat, tot això donarà els seus fruits.


 Ara veiem que l'educació en algunes escoles encara continua estant així, per aquest motiu vull escriure la següent frase: "Tenim escoles del segle XIX, mestres del segle XX i alumnes del segle XXI"-Francesc Imbernon.  Aquesta frase dóna molt que parlar, ja que tots pensarem que les escoles estan reformades, però l’assumpte no anava cap a aquesta vessant, sinó que la meva intenció és explicar que el món educatiu necessita una reforma. Per aquest motiu ens tenim que parar a pensar, i ens adonarem que els mètodes que empren a l'escola del segle anterior són els mateixos que els actuals. Un exemple d'això ve relacionat amb una coneguda nena que es diu Mafalda. Mafalda, és una noia que critica l'escola antiga i els seus mecanismes. Ja que vol que el món escolar canvii cap al constructivisme no segueixi cap a l'industrialització.


I l'altra pregunta és la següent: "Podria un mestre del segle XIX treballar en una escola del segle XXI?". Aquesta pregunta té dos possibles respostes pel mètode d'ensenyament podríem afirmar aquesta pregunta, perquè tal i com he explicat anteriorment el mètode segueix sent el mateix: fitxes, exàmens, professor autoritat nen respon.. Per l'altra banda, podríem dir que no ja que les noves tecnologies tenen avui en dia un paper molt important en l'educació d'un nen. Gràcies a aquest avanç el nen està comunicat amb l'entorn que l'envolta i permet conèixer al mateix moment les noticies més rellevants. És important, com he dit, les TIC (tecnologia de l'informació i comunicació) com pugui ser l'Internet, els vídeos, etc.


Del punt de la informació, podem parlar d'un aspecte molt important i que són els Entorns Personals de l'Aprenentatge conegut en anglès amb el nom de PLE (Personal Learning Environment).Són mecanismes que ajuden a l'aprenentatge de l'alumne a través del món presencial o del món virtual.El PLE és l’entorn el qual nosaltres, com a persones ens desplacem. És a dir, que afecta a nivell virtual,  com pugui ser accés a la informació per exemple: diccionaris, Youtube, els blocs, o els cercadors com Google. Eines de creació d’informació, són totes les ferramentes que s’utilitza per a fer documents com els coneguts: Word, Office o Excel. Després tenim, la  relació amb els demés, (com interactuem) que es dividiria en tres branques. Primera branca: Eines de relació social, conegudes amb el nom de xarxes socials com Facebook o  Tuenti. Aquesta primera és molt coneguda per a tots, ja que és una manera senzilla de comunicar-se des de qualsevol part del món. La segona són: eines per a compartir enllaços com el Youtube. 

L'altre nivell és el presencial, no tenim que oblidar-lo. En aquesta vessant podem incluir-hi tots els materials i ajudes com pugui ser els companys, llegir llibres, escoltar la ràdio o  veure la televisió. Totes aquestes són molt útils, perquè poden utilitzar-se al llarg de la nostra vida.


El PLE és una GRAN ajuda pel coneixement. Gràcies a aquest mecanisme podem afirmar que  l'aprenentatge és continu, és a dir cada dia aprenen coses noves, tant sigui gracies a l'entorn com per les pròpies experiències.
Parlant del PLE m’agradaria fer referència en l’entrada de: http://mestres.ara.cat/delasocietatdigitalalesaules/ .
El títol del bloc és De la Societat Digital a les Aules.

                                                   
 L'aprenentatge és continu, és a dir cada dia aprenen coses noves, tant sigui gracies a l'entorn com per les pròpies experiències. Amb la següent foto vull mostrar que moltes vegades cauràs, et faràs mal però amb la pràctica, quan saps coneixements esents la persona més feliç i afortunada del món.


                                                 Imatge de http://www.flickr.com/photos/lalilalilali/sets/72157611097190640/
                  

No puc acabar aquesta entrada sense parlar de Santos Guerra: aquest home escriu setmanalment. Opina sobre aspectes que envolten l’educació actual i que per tant hauria que eliminar de l’anterior.
En aquest cas, parlaré de l’entrada del dia 17 de setembre titulat “Doña Esperanza”. En la que es fa una reflexió sobre l’educació actual. En la que la seva finalitat és que tots els noms, siguin recordats en el futur per  a la realització d’una bona tasca en el present.
                          
Esper que us hagi agradat la meva entrada.
Salutacions, Alicia.

Presentació



Benvingut/da al meu bloc. En primer lloc em presentaré: em dic Alícia Costa i aquest any he començat la carrera  d' Educació Infantil.

Primer de tot, vaig a explicar que la finalitat del bloc:  és explicar els coneixements que he aprés durant una setmana en l'assignatura de Bases Didàctiques;  és a dir que cada setmana tindreu una nova entrada en la que és pretén il·lustrar mitjançant imatges, vídeos els conceptes que vull donar-vos a entendre.

En aquesta assignatura (Bases didàctiques i Disseny Curricular), hem de llegir dos llibres: Va de mestres dels autors Jaume Cela Ollé i Juli Palou Sangrà, dins d'unes setmanes us penjaré un treball que tracta sobre quin tipus de mestre vols ser. L'altre llibre que us volia mencionar es 11 ideas claves: cómo aprender y enseñar competencias dels autors Antoni Zabala i Laia Arnau.

Esper que us agradi el meu bloc, i fins la pròxima actualització.
Salutacions, Alícia